Nasze centrum informacji będzie monitorować dalszy przebieg tej kontrowersyjnej sprawy. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, poinformował media że nałożył karę na firmę Karcher. Firma Karcher otrzymała karę w wysokości 26 milionów złotych nałożoną przez UOKiK „za sztuczne zawyżanie cen swoich towarów na przestrzeni 20 ostatnich lat”. Zgodnie z tym co podał UOKiK, urząd wykrył że Karcher stosował przez lata praktyki ustanawiania cen od górnie oraz przekonywał dystrybutorów aby nie zaniżali cen po niżej ustalonych przez producenta. Miało to powodować że sprzęt firmy Karcher nie był dostępny w cenie niższej niż sugerował producent. UOKiK w trakcie swojego dochodzenia ustalił że firma Karcher zaniżała prowizję oraz usuwała z listy dystrybutorów, firmy, które nie stosowały się do sztywnego cennika ustalanego odgórnie.
UOKiK jest urzędem, który ma na celu stać na straży aby nikt nie budował monopolu prowadząc akwizycję innych firm oraz aby konsumenci oraz przedsiębiorcy mogli niejako uważać że ktoś stoi na straży naszych interesów. Jednak zastanawiająca jest interwencja UOKiK w postępowaniu przeciwko prywatnej firmie oraz przeciwko prywatnej polityce cen. To przecież przedsiębiorca ustala końcową wartość towaru który sprzedaje i to firma ponosi konsekwencje złej polityki cenowej. Zła polityka cenowa może oznaczać zbyt niskie marże co prowadzi w krótkim czasie do niewypłacalności lub do zbyt wysokich cen towarów i usług co stanowi barierę przed szeroką sprzedażą. Raczej nikt z przedsiębiorców nie pomyślał choćby przez chwilę że jakiś urzędnik ma prawo dyktować rewizji cen ustalanych przez firmę.
Temat przeprowadzonej kontroli w firmie Karcher przez UOKiK, stał się bardzo gorący w internecie. Przedsiębiorcy jak i osoby prywatne nie kryją oburzenia na działania pracowników UOKiK. Większość komentarzy jest przychylna firmie Karcher i krytyczna wobec prezesa oraz samego UOKiK. Każdy przedsiębiorca ma prawo samodzielnie kreować swój cennik, a weryfikacji dokonuje rynek. Jeśli firma wprowadziła zasady utrzymywania sztywnej ceny, żaden urząd nie powinien tego zmieniać. Inaczej zaraz może się okazać że powstanie kolejny urząd, który będzie dyktował cennik piekarni, cukierni czy też innych prywatnych firm. Takie działanie jest nie do pomyślenia. Kompetencje UOKiK powinny dotyczyć tylko łączenia firm o tworzenia monopolu oraz praktyk dotyczących zmowy cenowej wśród różnych producentów zamiast dyktować ceny firmie która jest pionierem w swojej gałęzi.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, postawił się w trudnej sytuacji wymierzając taką dotkliwą karę firmie Karcher za zawyżanie cen swoich towarów. Jest to ciekawe z punktu widzenia firmy Orlen oraz zapowiedzianego postępowania sprawdzającego, które ma właśnie dotyczyć zawyżania cen. Jak wszyscy wiemy Orlen w zaledwie 24 godziny obniżył ceny paliw w hurcie o kilkaset złotych. Takie działanie natychmiast wywołało falę domysłów i oskarżeń o nieuczciwe praktyki. Do tego stopnia temat rozgrzał opinię publiczną że prezes UOKiK albo z tytułu inspiracji od premiera lub z Nowogrodzkiej, zapowiedział kontrolę w Orlen.
Prezes UOKiK, wspomniał że przedstawiciele firmy Karcher, gdy poznali zarzuty i dowiedzieli się o prowadzonej kontroli, współpracowali z urzędnikami. Jednak gdy Karcher poznał wysokość ewentualnej nałożonej kary, firma wycofała się ze współpracy. Bardzo możliwe że decyzja prezesa UOKiK może zostać zaskarżona. Działania urzędników, którzy wiedzą lepiej jak dana firma ma kształtować swoją politykę cenową, są dalece wykraczające za ramy w jakich mogą poruszać się urzędnicy. Jeśli firma chciała zachować równy rynek dla swoich partnerów, mogła i miała pełne prawo aby wymagać od dystrybutorów swoich produktów trzymania minimalnej sugerowanej ceny. Nawet zaniżanie prowizji i usuwanie niezdyscyplinowanych podmiotów z listy dystrybutorów nie powinno obchodzić urzędu. To firma Karcher jest wyłącznym producentem i partnerem dla swoich dystrybutorów. Gdyby któryś z moich handlowców chciał zaniżać ceny aby pokonać w sprzedaży pozostałych dystrybutorów, uznałbym to za praktyki niezgodne z etyką handlowca i też dokonałbym usunięcia takiej jednostki z listy współpracowników. Nikt nie pałą miłością do jednostek które zaniżają ceny aby osiągnąć wyższe korzyści sprzedając więcej kosztem pozostałych partnerów.
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET